Mindfulnesstraining mbsr / mbct

Iedereen kent wel momenten van niet aandachtig zijn. Let maar eens op hoe vaak we op routine draaien, terwijl we tegelijkertijd druk bezig zijn met het verleden en de toekomst. In situaties van stress, ongemak of ziekte is de neiging hiertoe meestal groter. Hierdoor staan we vaak niet meer in contact met onszelf. Dit kan leiden tot lichamelijke en/of psychische klachten. Met name bij stress klachten, depressieve klachten of pijn kan mindfulness helpend zijn.

Mindfulnesstraining

Met mindfulness train je jezelf om anders om te gaan met onzekerheid, spanning, emoties en/of pijn. Mindfulness is een vaardigheid die iedereen kan leren. Dat betekent niet dat het gemakkelijk is. Het gaat met vallen en opstaan, net als fietsen. Fietsen leer je ook niet door erover te lezen, zo is mindfulness ook te leren door het veel te oefenen. Je moet het zelf doen en ervaren.

Effect

Uit onderzoek blijkt dat wie regelmatig mindfulness beoefent minder vatbaar is voor stress, angst, pijn, depressie en woede. En dat aandacht, innerlijke rust, emotioneel evenwicht en welbevinden toenemen. Mindfulness heeft ook positieve gevolgen voor het immuunsysteem.

Leren door te doen

In de training worden oefeningen aangereikt waarmee de deelnemers hun aandacht kunnen trainen, en zij een vriendelijke, milde houding naar zichzelf en naar anderen kunnen ontwikkelen.

Mindfulness gaat over je open stellen voor wat er zich in je leven aandient en dit met aandacht te bekijken. Hierdoor ontstaat er geleidelijk bewustzijn van de verschillende (stress)patronen. Herkenning hiervan geeft ruimte om (andere) keuzes te maken.

Tijdens de training krijg je zit- of ligmeditatie en bewegingsoefeningen aangeboden die we bespreken. Daarnaast moet je rekenen op ongeveer 60 minuten huiswerk per dag. Oefenen, oefenen, oefenen.

Voor wie?

De mindfulnesstraining is bestemd voor mensen met psychische klachten zoals; angstklachten, piekeren, onrust, somberheid, chronische pijn of vermoeidheid, stressklachten.

Aantal deelnemers:

Ca. 8 personen.

Tijdsinvestering:

  • Acht bijeenkomsten van 2,5 uur, 1x per week
  • 60 minuten per dag thuis oefenen
  • Een stiltemiddag

“Not everything that is faced can be changed. But nothing can be changed until it is faced.”

- James Baldwin

Inhoud en werkwijze

De mindfulness training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van elk 2,5 uur en wordt gegeven in kleine groepen van minimaal zes en maximaal tien personen. Daarnaast is er een stiltemiddag. De mindfulnesstrainingen vinden plaatst bij Het Behouden Huys in Haren.

De mindfulnesstraining wordt regelmatig gegeven en is in veel gevallen onderdeel van een behandeltraject bij Het Behouden Huys. Vraag naar de mogelijkheden.

MBSR/MBCT

Deze mindfulnesstraining is gebaseerd op op MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) oftewel een training in aandacht met als doel spanningsklachten te vermindere en MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy). In het Nederlands wordt het vertaald als Aandachtgerichte Cognitieve Therapie. Het komt neer op het ontwikkelen van een andere houding tegenover (psychische) problemen. MBSR/MBCT is de training zoals die oorspronkelijk is ontwikkeld door Jon Kabatt Zin.

Aanmelden

Wilt u meer informatie over mindfulness bij kanker of wilt u deelnemen aan een mindfulnesstraining? Neem dan contact op met het secretariaat via 050 406 2400.

De training wordt gegeven door een gz-psycholoog, opgeleid tot mindfulness trainer bij het Instituut Voor Mindfulness en is gecertificeerd MBSR/MBCT trainer categorie 1.